keskiviikko 9. kesäkuuta 2021

Suomesta löytyy ainekset ruokamatkailun kasvuun

 

Lauhavuori-Hämeenkangas Geoparkista löytyy esimerkiksi kuvan pirunpelto.

Korona pandemian laantuessa ja toivottavasti pian hiipuessakin, ruokamatkailun kasvun odotetaan Suomessakin jatkuvan. Esimerkiksi Euroopassa (Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja muuallakin Keski-Euroopassa) ruokamatkailun merkitys on selkeästi suurempaa kuin täällä meillä.

Myös Suomessa ennustetaan ruokamatkailun kasvua. Käsite tarkoittaa ruokaan ja juomaan liittyviä aktiviteetteja, joitten kautta matkailija kokee paikallisia makuja ja ilmapiiriä. Suomen ruokamatkailua on edistetty mm. Hungry for Finland - hankkeessa. Suomen vahvuudet, kuten luonnon puhtaus, runsaat vesivarat sekä näiden myötä puhtaat elintarvikkeet antavat pohjaa myös ruokamatkailun markkinointiin ulkomaille. Ostetuimmat lähiruokatuotteet, kuten viljapohjaiset tuotteet, kasvit ja juurekset, maito, hedelmät ja marjat sekä paikallinen liha ja kala ovat perus raaka-aineita myös Suomen ruokamatkailulle. Näistä voidaan valmistaa paikallisten reseptien mukaisia annoksia. Myös riistalihan saatavuuden parantaminen tukisi ruokamatkailua. Läheltä pyydetty kala houkuttelee myös maistamaan jotain paikallista.

Yllä sanottu pitänee siis paikkansa. Käytännössä eteen tulee mm. se asia, että lähiruokayrityksen on tunnettava asiakkaansa tarpeet (tuotteet, jalostusaste jne) sekä myös jakelun ja koko toimitusketjun vaatimukset. Suurimpia haasteita on pienet volyymit ja toimituserät. Paikallinen yrittäjien ja tuottajien yhteistyö on ehdoton edellytys menestykseen.

Kaiken kaikkiaan ruokamatkailun ja lähiruoan takana olisi nähtävä kestävät arvot, kuten puhtaus, kestävä tuotanto ja eettisesti kestävä toimintatapa. Ja tuoda ne esille palveluja ja ateriapalveluita ostavalle asiakkaalle. Nykyinen SOME-ympäristö tarjoaa kohtuu hintaisen ympäristön tuoda esille näitä asioita laajemmallekin kohderyhmälle.

Meillä Satakunnassa on meneillään paikallista ruokamatkailua edistävä kampanja #GastroSatakunta. Kampanjan tarkoituksena on rakentaa Google Maps kartta-alusta, jota seuraamalla asiakas voi löytää itselleen uusia ruokamatkailukohteita Satakunnasta.

Satafood Kehittämisyhdistyksellä on menossa Pohjois-Satakunnan ja eteläisen Pohjanmaan alueella Maaseutumatkailu- ja lähiruokahanke Leader toimintaryhmien rahoittamana. Yksi keskeinen asia ko. hankkeessa on Lauhavuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geopark kansallispuistoalue. Alueella tullaan panostamaan  Geoparkin lisäksi myös Geofood-ruokatuotteisiin.

Allekirjoittaneen mielestä Ruokamatkailulla on Suomessakin laajasti kehitysmahdollisuuksia, myös sesonkiluonteisesti. Kysymys on halusta kehittää omaa konseptia oikeaan suuntaan.

Jari Lehmusvaara
Toimitusjohtaja,
Satafood

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti