maanantai 5. joulukuuta 2016

Tarinaa ja brändiä lähiruoalle!

Lähiruoan myynti on tasaisessa kasvussa ympäri Suomea – myös Satakunnassa. Se on löytänyt myyntikanavia niin vähittäiskaupan hyllystä kuin tilojen suoramyynnistä sekä esim. REKO-piirien kautta. Lähiruokaa löytää myös enenevässä määrin ravintoloiden ruokalistoilta – ainakin kotimaisuus on siellä nousussa. Toisaalta, paljon on vielä varaa parantaa.

Muutama vuosi sitten tehtiin yhteenveto kaikista silloisista lähiruoan markkinointia ja sen käytön edistämistä koskevista julkisista hankkeista Suomessa. Yhteenvedon otsikoksi tuli: ”Ei tehdä tästä nyt numeroo”. 

Hyvä brändi tarvitsee tuekseen myös muita asioita. Siihen olisi hienoa yhdistää tarinaa joko tuotteesta itsestään, sen tuottajista/valmistajista tai vaikkapa alueesta, josta tuote on peräisin (tila, kylä, maakunta). Myös paikallinen kulttuuri voi näkyä lähiruoan taustalla.


Monien hyvän tuotteen valmistajien on varmaan vaikeaa myöntää, että pelkkä hyvä tuote ei aina riitä tuotteen erottautumiseen muista hyvistä tuotteista. Todellisuudessa lukemattomien tuotteiden ja palveluiden hinnat määräytyvät aivan muilla perusteilla kuin pelkkä tuote itse. Hintoihin ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat todella paljon mielikuvat ja niihin liittyvät tarinat tuotteista tai niiden taustoista.



Eli vaikka lähiruoan kysyntä kulkee nyt parempaan suuntaan, on sen tuottajilla ja valmistajilla todellakin syytä tehdä asiasta myös ”numeroo”!  Vaikka kokonaisuudella menee nyt paremmin, on oma tuote saatava erottautumaan muusta tarjonnasta. Onnistunut markkinointi ja brändäys tuo pienemmän kokoluokan tuottajalle/valmistajalle mahdollisuuden menestyä ruokamarkkinoilla. 


On tietysti huomattava, että pelkästään hyvä brändi tai markkinointi ei riitä. Kaiken perusta on hyvä tuote ja tuotteen laatu. Maku säilyttää aina kuningasasemansa kuluttajan valintaperusteena, mutta rinnalle tulee maun, hinnan ja terveellisyyden lisäksi muitakin valintatekijöitä. Kuluttaja haluaa tietää mistä raaka-aineet tulevat ja esimerkiksi siihen liittyvät ympäristöarvot.

Muistakaa, että nykymaailmassa pienellekin tuottajalle paras keino brändin luomiseen ja tarinan kertomiseen ovat visuaalisesti houkuttelevat omat nettisivut. Ja, että kaikelle edellä lausutulle paras mittari on TYYTYVÄINEN ASIAKAS!

Sillai kai? Jari

Tämän blogi-sarjan kirjoittajat toimivat Satakunnasta - Sikses parasta -hankkeessa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti