Lähellämme on tuotettu ruokaa toki jo vuosisatojen ajan,
mutta sanana ”lähiruoka” alkoi kiinnostaa vasta kymmenisen vuotta sitten. Satakuntalaista
ruokaketjuakin on kehitetty monipuolisilla hankkeilla koko Suomen EU-jäsenyyden
ajan, mutta ensimmäinen varsinainen hakemus lähiruokahankkeesta jätettiin
Satakunnan ELY-keskukseen vasta 10.1.2012. Verraten lyhyessä ajassa lähiruoka
on siis edennyt kauppoihin, Facebookiin, ravintoloihin, hallitusohjelmiin ja
ennen kaikkea kuluttajien huomion keskipisteeseen. Mutta mitä kaikkea lähiruoka
on ehtinyt meille jo opettaa tässä lyhyessä ajassa? Ainakin se on kiinnittänyt
huomiotamme ruuan alkuperään ja tarinaan, talouteen ja vastuullisuuteen.
Alkuperästä ja tarinoista.
Tulee ruoka sitten lähitilalta, kauempaa Suomesta tai muista maista, on
lähiruuasta puhuminen nostanut kuluttajien kiinnostuksen ruuan alkuperän ja
tuotannon selvittämiseen täysin uudelle tasolle. Joutsenlippu on vuosien ajan
kertonut alkuperämaan, mutta tuon hienon merkin lisäksi tarvitaan jo lisää
infoa: millä kylällä broileri on tuotettu, kuka on porkkananviljelijä ja
minkälaisessa meijerissä maito on jalostettu. Myös ravintoloissa löytyy
ilahduttavan monesti raaka-aineen alkuperä painettuna jo menusta ja ainakin sen
kotimaa pystytään kysyttäessä ilmoittamaan. Hyvä merkki on nykyään sekin, että
mikäli ravintoloissa käytetäänkin ulkomaista raaka-ainetta, niin sen käyttöä
aina selitellään erikseen! Suomalainen raaka-aine alkaa olla siis lähtökohta –
ei vaihtoehto.
Alkuperän ilmoittaminen ei silti aina riitä, vaan taustalle
tarvitaan syvempää tarinaa sukutilan historiasta, makkaramestarin ansioista tai
vaikkapa rantaniityistä, joilla tulevat pihvit laiduntavat. Tarinoiden
vaatiminen haastaa tuottajat ja jalostajat oman itsensä markkinointiin ja
ymmärtämään, että lopputuote ei ole pelkästään paketissa, vaan yhä enemmän myös
sen ulkopuolella.
Taloudesta. Ruuan
tuotannon vaikutuksista yhteiskuntaan on toisinaan puhuttu lähinnä
”huoltovarmuustekijänä”. Tuoreiden selvitysten myötä on onneksi saatu faktaa
tiskiin ruokaketjujen vaikutuksesta aluetalouteen, eli arvonlisäykseen,
työpaikkoihin ja verotuloihin. Pelkästään Satakunnassa ruoka-ala antaa työtä
noin 13 000 ihmiselle ja tuottaa arvonlisäystä 500 miljoonaa euroa sekä
verotuloja yli 100 miljoonaa euroa vuodessa! Ilman omaa jalostusta ja
alkutuotantoa nuo työpaikat ja verotulot syntyisivät jossain muualla –
todennäköisesti ulkomailla. Ei ole siis kansantaloudenkaan kannalta ihan
yhdentekevää, minkä makkarapaketin tiskistä valitsee.
Vastuullisuudesta.
Alkuperämaa tai tilan nimikään eivät vielä kerro peruskuluttajalle mitään
siitä, miten ruoka on tuotettu. Lähiruoka-termiin on leivottu ikään kuin sanattomasti
sisään mielikuva vastuullisesta tuotannosta. Tähän mielikuvaan sisältyy vielä
paljon käyttämätöntä markkinointipotentiaalia, mutta samanaikaisesti tuo
mielikuva aiheuttaa myös haasteita ja riskejä. Vastuullisuus ei ole
markkinointikikka tai jokin projekti, vaan pitkäjänteinen tapa toimia ja
ajatella. Se haastaa alkutuottajan miettimään ja tarvittaessa korjaamaan omia toimintatapojaan,
tuomaan ne esiin ja olemaan niistä myös ylpeä.
Vastuullisuuden tarkastelu taitaa kuitenkin kohdistua vielä
liikaa pelkästään alkutuottajaan. Seuraava askel lieneekin keinojen
kehittäminen koko ketjun vastuullisuuden esiin tuomiseen kuluttajalle. Siihen
sisältyvät esimerkiksi jalostavien yritysten ja vähittäiskauppojen
toimintatavat, kuljetusmuodot, taloudelliset vaikutukset sekä ravintoloiden ja
julkisten keittiöiden hankinnat.
Lopulta kuitenkin kuluttaja
ratkaisee itse: vaikuttaako alkuperä, tukevatko ostokseni omaa aluetta,
ovatko valintani vastuullisia vai olenko lähiruokaketjun heikoin lenkki?
Sillai kai? Timo Pukkila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti