Satakunnasta - Sikses parasta
-hanke toteutti kasvuhalukkuuskartoituksen satakuntalaisille elintarvikealan
yrityksille vuonna 2017. Kartoituksen avulla saatiin 30 elintarvikealan
yrityksen näkymät muun muassa kasvun mahdollistavista tekijöistä ja kasvun haasteista.
Vuosien 2016 ja 2017 aikana Innotori-hankkeen yritystarvekartoituksessa
selvitettiin 47 lounaissuomalaisten elintarvikealan yrityksen innovaatiotoiminnan
tarpeita pohjautuen yrityshaastatteluihin. Yrityshaastatteluja tehtiin
Satakunnassa yhteensä 26. Yritystarvekartoituksen haastattelukysymykset
keskittyivät yritysten tuotekehitykseen, osto-, myynti- ja
markkinointikanaviin, laatu- ja ympäristöasioihin, vientiin,
yritysyhteistyöhön, asiakastarpeisiin sekä tulevaisuudennäkymiin. Molemmissa hankkeissa haastatellut yritykset toimivat
ruokaketjun kaikissa vaiheissa ja ovat pääsääntöisesti mikro- tai pk-yrityksiä.
Yhteenvetona todettakoon, että
lounaissuomalaisten elintarvikeyrityksien tahtia tehdä määrätietoista työtä
kasvun eteen ei voi kuin ihailla. Molempien hankkeiden yrityshaastatteluiden vastauksista
ilmeni, että valtaosa yrityksistä tavoittelee toiminnassaan maltillista kasvua
– ääripäät voimakas kasvu tai nykytilan säilyttäminen olivat lähes tasoissa.
Maltti on siis valttia ja järki on päässä!
Mitä kasvua mahdollistavia tekijöitä on olemassa?
Yritykset näkevät
markkinointiyhteistyön tärkeyden: yritysten väliselle yhteistyölle ja
kehitysprojekteille on tarvetta. Mikro- ja pk-yrityksissä markkinointi ja sen
kehittäminen on jokapäiväinen ilmassa leijuva haaste. Kasvua edesauttavia tekijöitä
ovat myös uudet tuotteet ja uudet markkinat. Eikö kuulostakin ihanteelliselta,
että ammattikeittiöt käyttäisivät lähialueiden elintarviketuottajien tuotteita?
Eilen julkistettu Vuoden lähiruokateko on myönnetty paikallisviljelijän ja
lounasravintolaketjun väliselle yhteistyölle. Odotan innolla, milloin tämä
konsepti rantautuu Satakuntaan ja Varsinais-Suomeen. Mikä mainio tulevaisuuden aluevaltaus!
Termi kuluttajalähtöisyys nousi haastatteluissa esiin monesti. Miten ihmeessä asettua
asiakkaan saappaisiin? Missä välissä ehtii tehdä markkinamyyrän työtä?
Entäpä sitten ne haasteet?
Kasvua rajoittavia tekijöitä ovat
muiden muassa potentiaalisten markkinakanavien löytäminen, pääoma (sen
puuttuminen) sekä tuotantotilojen rajallisuus. Mikro- ja pk-yritykset haluavat
itse tehdä tuotekehitystä, mutta kehitystyötä rajoittaa ajankäyttö ja
taloudelliset resurssit. Myös tulevaisuus mietityttää - mihin suuntaan pitäisi
kehittyä? Miten pysyä mukana trendien aallonharjalla? Myös osaavan työvoiman
saatavuus koettiin haasteellisena. Kotimaassa ei osaavia tekijöitä ole tarjolla
riittävästi ja osaavat tekijät siirtyvät nopeasti muihin tehtäviin. Käsityöt
eivät saa arvostusta niin paljoa kuin kuuluisi. Huh. Satakuntalainen pessimismi
yrittää nousta esiin!
Lista kasvun suurimmista
haasteista saattaa olla pidempi kuin kasvun mahdollistavat tekijät. En antaisi
tälle kuitenkaan kovin suurta roolia, sillä yritystoiminnasta puuttuisi suola ilman arkipäiväisiä,
pitkäjänteisiä haasteita. Elintarviketuotannon
”boogie” maamme lounais- ja länsikolkassa on joka tapauksessa ennen kaikkea
positiivinen! Siitä on oltava ylpeä. Ennen kaikkea ylpeä on oltava yrityksistä,
jotka haasteista huolimatta näkevät valoisan tulevaisuuden ja tekevät uraauurtavaa
työtä maakuntiemme elintarviketeollisuuden hyväksi.
Sillai kai?
Tuuli
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti